wyjątkowo, miłość, modnie, życie

Temat: Zadanie Z Polskiego - Zdania Złożone
Witam wszystkich. Ostatnio na j. polskim nauczycielka zadała nam do domu 10 zdań, które mamy opisać czy są złożone podrzędnie, nadrzędni, współrzędne łączne itd... A problem polega w tym, że wogóle tego nie rozumiem, nawet z pootwieranymi stronami typu ściąga itd... Czy mógłby ktoś mi z tym pomóc? Te zdania to:
1. ,,Wiem już, że dostałeś jedynkę z fizyki''
2. ,,Zagadki, jakie rozwiązuje tytułowy bohater, trzymają do końca w napięciu''
3. ,,Wiedza ówczesnych była taka, że wykluczała istnienie ameryki''
4. ,,Kto rozmawiał z kolumbem, nie wierzył mu''
5. ,,Dajcie mi dwa okręty, bym mógł odkryć te ziemie''
6. ,,W czasach, kiedy żył kolumb, dominowały dwa typy żaglowców''
7. ,,Ubierz się tak, aby Twój strój nie krępował ruchów''
8. ,,Nie jest samotny, kto kocha ludzi''
9. ,,Rzeczy są takie, jakimi je postrzegamy''
10. ,,Jeżeli dacie mi dwa okręty, odkryję te ziemie''

I to wszystko, za pomoc będę bardzo wdzięczny i oczywiście poleci kilka x5

Źródło: mpcforum.pl/index.php?showtopic=72688



Temat: Fleksja
Spójnik jest to nieodmienna, niesamodzielna część mowy, służąca do łączenia elementów składowych w zdaniu pojedynczym oraz zdań składowych w zdaniu złożonym.



Spójniki dzielą się na:
• współrzędne – łączą części wypowiedzenia znajdujące się względem siebie w stosunku współrzędnym, dlatego występują w zdaniu pojedynczej i pomiędzy zdaniami składowymi wypowiedzenia współrzędnie złożonego, np. i, a, oraz, tudzież, ani, ni, albo, więc, dlatego, przeto, zatem, ale, lecz
• podrzędne – łączą wypowiedzenia podrzędne z nadrzędnymi w zdaniu złożonym podrzędnie, np. że, iż, iżby, gdy, bowiem, choć, żeby, zanim, gdyż, aby, bo, ponieważ.



Zasady stawiania przecinków przed spójnikami

Stawiamy przecinek przed wszystkimi spójnikami podrzędnymi oraz przed spójnikami współrzędnymi: ale, lecz, więc, dlatego, przeto, zatem.
Nie stawiamy przecinka przed spójnikami: i, oraz, tudzież, lub, albo, bądź, czy, ani, ni, o ile nie mamy do czynienia z sytuacją wyliczania (wówczas przed spójnikiem użytym po raz drugi i każdym kolejnym umieszczamy przecinek), np. Nie było ani chleba, ani herbaty, ani masła, ani mleka. Albo w poniedziałek, albo we wtorek, albo w środę musisz znaleźć dla mnie czas.
Źródło: exlibris.ehost.pl/viewtopic.php?t=910


Temat: prosze pomozcie
... a czy zaglądaliśmy już do Curriculum?

Oni chcą w instrukcji zanalizowania ilościowego (procentowego lub proporcjonalnego) częstości występowania zdań głównych (Hauptsatz) oraz podrzędnie złożonych (SatzgefĂźge) . Że w tym tekście złożonych mało, to i napisałem (na wyczucie proporcja), a że złożone się koncentrują właściwie tylko w jednym akapicie, to też napisałem. Oraz wspomniałem, że zdania współrzędnie złożone (Satzverbindungen) także występują i działają na korzyść dużej ilości zdań prostych (bo podobnie jak te proste nie zawierają/otwierają podrzędności, więc pełnią podobną funkcję jak te proste, więc wzbogacają pulę zdań prostych). Ale może przecukrowałem, ale i tak bym zostawił, bo dobra ściema, to połowa sukcesu .
Źródło: forum.germanin.pl/viewtopic.php?t=148


Temat: Praca Domowa
" />Pomyślałam sobie, że taki temat bardzo się przyda. Jak wiadomo, mamy tutaj wiele osób, które są naprawdę dobre z polskiego. Moglibyśmy sobie nawzajem pomóc, wytłumaczyć coś, itp.

A więc, moją piętą Achillesową są zdania podrzędnie i współrzędnie złożone. Byłabym wdzięczna, gdyby ktoś mógł mi wytłumaczyć, jak je rozróżnić, podać jakąś stronę z ćwiczeniami. W poniedziałek mam z tego sprawdzian, więc będę musiała nad tym trochę przysiąść.
Zdania podrzędnie złożone na lekcji są zazwyczaj długie i dzielą się na ok. cztery tych części. Czasami jest jakaś wypowiedź wtrącona, więc wykres wygląda: 1a...2...1b. No, wiecie o co mi chodzi.
Źródło: pisarze.adresforum.pl/viewtopic.php?t=24


Temat: Friendly Guilds cz. I Gruul (RG) [Mark Rosewater]
" />@siepaczu, pisz paragrafami, tak jest łatwiej a przede wszystkim szybciej poprawiać w trybie edycji (idealnie byłoby linijkami, ale to się zmienia w htmlu)
EDIT:(a przynajmniej u mnie, jakby co (-: )

Nie, nie jest źle, że w ogóle ruszyłeś zad i się wziąłes za coś konstruktywnego, to już plus. Jeśli ponadto da się czytać, to tym bardziej spox. To tak jak z jazdą na rowerze, niby się nie zapomina, ale potrzeba chwili, żeby się rozkręcic po przerwie.

Mysle, że spora większość wynika z tego, że się za bardzo pospieszyłeś, taki tekst musi poleżeć przynajmniej dwa dni, a ty w tym czasie zajmij się czymś i zapomnij o nim, potem go sobie przeczytaj i się zdziwisz, a na pewno wyłapiesz co ciekawsze perełki, które wydawały się takie oczywiste wcześniej. (Mnie osobiście rozbawiło 'trzymanie' Gruula (-: )

To normalne, też się czasem łapie że nie wiem skąd mi się czasem coś wzięło.

Co tam jeszcze z wora mondrości... czasem spróbuj skleić dwa krótkie zdania i zrobić jedno zdanie współrzędne, czasem da się podrzędnie złożone. Efekt podwójny, związek przyczynowo skutkowy bardziej widoczny, no zdanie bardziej 'płynie'

Nikt nas nie goni, prawda? Możemy się nawet powymieniać tekstami, między sobą, czy z kimkolwiek. Tu chodzi o to żeby spojrzeć 'świerzym' okiem. Z resztą, już wystarczająco drogich userów rozpieściłem, trzeba dać im czas na przetrawienie tego wszystkiego (Mark wystawiał swój serial w odcinkach raz na tydzień, czasem rzadziej, no ale tacy źli nie będziemy)
Z resztą, ja tam lubię soczystą dyskusję pod artykułem.
Źródło: k20.com.pl/board/viewtopic.php?t=13827


Temat: Schrzaniłem egzaminy.
" />-Toski
Właśnie masz z tym raję, dobrze wiedzieć, że nie tylko samemu to się zawaliło;p Chociaż jak ja czytałam na forach wyniki innych, to najczęściej jeszcze bardziej się dołowałam, bo większości poszło b.dobrze....Na pewno Ci ulżyło jak przeczytałeś to co ja napisałam w tej rozprawce. Na bank lepiej Ci poszła, gorzej ze mną A właśnie, co w niej napisałeś?? Ja już przynajmniej nie jestem wkurzona na siebie, ale na naszą panią od polaja. Nic z nami nie powtórzyła do testów(oprócz bezsensownych przykładowych testów, ale w tym to nie ma co powtarzać, wystarczy dobrze przeczytać tekst), gdyby chociaż w skrócie nam podała motywy rozprawek i zrobiła z nami powtórzenie z lektur. Ale po co!? lepiej prawie całe gimnazjum powtarzać bezsensownie w kółko zdania złożone współrzędnie i podrzędnie, już te wszystkie przykłady powtarzały się i znam niektóre na pamięć! U nas w szkole taka inna nauczycielka dawała uczniom rozprawkę czy inna pracę do napisania co tydzień w szkole BEZ żadnych pomocy(nie zawsze oceniała, można było polecieć na ocenach, no ale Ci co tak pisali to byli przyzwyczajeni do tego, a np nasza klasa nie, byliśmy rzuceni od razu na głęboką wodę), no i oni mieli powtórkę ze wszystkich lektur przed samym testem i mieli inne rzeczy, byli o wieeele lepiej przygotowani, niż my (co zapewne odbije się na wynikach, bo już wiem, że niektórzy u nas nic nie napisali w rozprawce). Dobre jest to, że tera przynajmniej już sobie odpuściłam - zwaliłam wszystko na nauczycielkę(i stres), no bo taka prawda, że dużo zależy od przygotowania W SZKOLE!
Źródło: alk1b40.nastolatek.pl/forum/viewtopic.php?t=26008


Temat: O przecinkologii
Jako że na lekcji polskiego braliśmy dziś interpunkcję, czuję się oświecony w kwestii przecinkologii. Oto lista zasad, dosyć niezgrabnie sformułowanych.

Przecinki:
- oddzielają zdania składowe w wypowiedzeniach podrzędnie złożonych,
- oddzielają elementy wyliczeń,
- separują elipsy (zdania eliptyczne) i równoważniki zdań od pozostałych zdań składowych,
- oddzielają także wypowiedzenia połączone bezspójnikowo,
- stoją między wypowiedzeniami współrzędnie złożonymi przeciwstawnymi i wynikowymi,
- mogą oddzielać wtrącenia (o charakterze porównania, nie zawierające orzeczenia, i tym podobne),
- separują zdania wtrącone.
(i inne, o których powiem w swoim czasie)

Uwaga!

W zdaniach poprzedzonych spójnikami "i", "oraz", "lub", "albo", niekiedy także "a" (w funkcji "i"), "czy" (w podobnej funkcji) nie stawiamy przecinków. Czasem w sytuacjach określonych w punkcie szóstym i siódmym mogą być zastąpione myślnikami. Pamiętajmy też, że przecinki pełnią rolę swoistego kowala interpretacji czytelnika, dlatego też bardzo często dopuszczalne jest użycie przecinka na przykład w zdaniu typu "Czasem, (...)" - tutaj sugeruje to nam jak powinniśmy rzecz przeczytać. Nie nadużywajmy tego jednak, bo zapewne korektor z wydawnictwa i tak nam by to poprawił.

Mam nadzieję, że pomogłem, natomiast dla złaknionych konkretnych przykładów zamiast teorii z sufitu, proszę, oto kilka takowych kwiatów:

Literatura, tak jak hamburger, ma być szybko strawiona i nie pozostawić żadnych bolesnych śladów w osłabionym umyśle Barbie i Kena.
Źródło: forum.mirriel.net/viewtopic.php?t=10429


Temat: Płonąc na stosie
" />
">Złapaliśmy się za łokcie i podążyłam za Darkiem.Nie mam pojęcia, czy z punktu widzenia gramatyki jest w jakiś sposób niepoprawne, ale... Mogłas je rozdzielić na dwa mniejsze, bo zmienianie osoby w połowie zdania dośc dziwnie brzmi.Zdanie jest jak najbardziej poprawne, choć rzeczywiście dziwnie brzmi. Być może dlatego, że w dwóch zdaniach współrzędnych występują dwa różne podmioty? Może ładniejsze by było, gdyby zrobić z niego podrzędnie złożone, bo rozdzielanie całkiem na dwa byłoby chyba stylistycznie mieciekawe.

A co do "domine", to trochę chyba było to przesadzone. Magda w końcu nie wygląda, jakby oddawała herr Breslau jakąś boską cześć. Ja to w pierwszej chwili, jak tylko przeglądałem tekst bez czytania, potraktowałem jako sarkazm.
Źródło: laspelonca.boo.pl/sp/viewtopic.php?t=764


Temat: Czy to jakiś kryzys wieku... "mniejszego"? xD
Rok temu przystąpiłem do egzaminu gimnazjalnego i z języka polskiego zdałem go na 90%.
Jeśli chodzi o rozbiór logiczny - nie uczyłem się tego. Natomiast rozbiór gramatyczny, to kiedy mamy zdanie wielokrotnie złożone to musimy podzielić zdania na części i ustalić:
1. Która część zdania jest zdaniem głównym
2. Następnie, która część jest podrzędne lub współrzędne złożona i musisz uwzględnić wobec, której części zdania.
3. Zdania podrzędne mogą być podmiotowe, orzecznikowe, dopełnieniowe i okolicznikowe czasu, miejsca, sposobu, przyzwolenia, warunku oraz celu.
4. Zdania współrzędnie złożone dzielimy na: łączne, rozłączne, wynikowe, przeciwstawne.
5. Zdania współrzędnie złożone mogą być z imiesłowowym równoważnikiem zdania; wypowiedzeniem rozerwanym, wypowiedzeniem rozwijającym. (poczytaj o tym więcej).
6. Kiedy zrobioną masz analizę zdania, robisz pod tym wykres. Na pewno znajdziesz o tym więcej informacji na googlach.

Oprócz tego przeczytaj sobie streszczenia wszystkich lektur od początku gimnazjum. W internecie jest mnóstwo próbnych testów, rozwiąż sobie kilka i sam zdecydujesz co będzie Ci potrzebne do przyswojenia. Ja zdałem egzamin wystarczająco dobrze i dostałem się do tego liceum, do którego chciałem. Nie zapomnij o historii. Przeczytaj sobie wszystkie książki jakie miałeś w gimnazjum do historii
Źródło: forum.dziennikarzpress.pl/viewtopic.php?t=71


Temat: Co mogę zrobic wg Was w tej sytuacji??
Czytalem uwaznie i to nie raz, nie dwa. Sorry za wykład z języka polskiego ale, zwróć uwagę na znajdujący się w treści tego artykułu przecinek przed słowem oraz. Zasady interpunkcji polskiej mówią, że zasadniczo przed spójnikiem oraz przecinka się nie stawia, chyba że oraz łączy zdania współrzędne w zdaniu złożonym, a między nimi znajduje się zdanie podrzędne, np. Dostał w prezencie rower, o którym marzył, oraz trochę słodyczy. W zdaniu złożonym współrzędnie zdania składowe (tzw. zdania współrzędne) nie określają się wzajemnie. Jedno zdanie składniowe nie wynika z treści drugiego i może istnieć osobno (np. Jem obiad i czytam gazetę. - Jem obiad. Czytam gazetę.). Przekładając ten przykład na zaistniały przypadek – określone w treści tego przepisu wymogi można podzielić na dwie równorzędne i niezależne od siebie grupy:
1. osób, które były zatrudnione na stanowisku asystenta sędziego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy
2. osób, które na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy odbyły aplikację referendarską i złożyły egzamin referendarski albo odbyły aplikację sądową lub prokuratorską bądź złożyły egzamin referendarski.

a moze sie myle?
Źródło: asystentsedziego.org/forum/viewtopic.php?t=922


Temat: Niemiecki do matury -help!
wahrend- szyk zdania podrzędnie złożonego (Temporalsatz)

trotzdem, sonst- po tych spójnikach wymagany jest szyk przestawny;zdanie współrzędnie złożone
Źródło: voltahorse.pl/forum/viewtopic.php?t=8101


Temat: [ M ] Komentarze
Zachęcona przez Dorgę, przekonana przez betę - Veniqe publikuję.


– Co za przeklęta kobieta – warknął, wychodząc z gabinetu McGonagall. – Beta, beta. Co to właściwie jest, ta beta?! – mruczał do siebie wściekły, idąc szybko po korytarzach.
Wchodząc do biblioteki, trzasnął drzwiami i nie zaszczycając spojrzeniem pani Pince, avadującej go wzrokiem, skierował się do działu mugolskiego.
– Słownik przedmiotów kuchennych, słownik mugolskich wynalazków‌ – mruczał, przejeżdżając różdżką po grzbietach książek. – To nie to, to też nie... To chyba będzie to! – krzyknął, stukając różdżką w grzbiet tomiszcza ‟Mugolska literatura i pojęcia z nią związane”
Otworzył książkę i robiąc nieznacznych ruch dłonią, wprawił kartki w ruch, aż otworzyły się na stronie dwieście trzydziestej piątej.
– Beta... – mruczał, przesuwając palcem po liście haseł. – O, jest!
‟Beta reader (również betareader, albo krótko beta) to osoba, która czyta czyjąś pisemną pracę, a której zadanie określane jest jako krytyczne spojrzenie w celu poprawienia gramatyki, interpunkcji, pisowni i generalnego stylu tekstu przed publikacją dla szerszej publiki”. * Po przeczytaniu definicji, Severus ze złości zatrzasnął książkę.
‟Jeszcze czego, ja jej dam betę! Nikt nie będzie sprawdzał moich komentarzy!”– pomyślał i wychodząc z biblioteki, jeszcze raz trzasnął drzwiami.

*

Snape siedział przy biurku, obłożony słownikami i pracami piątego roku.

Szanowna panno Parkinson uważam iż stać panią na więcej a to co zamieściła pani w tym wypracowaniu niewarte jest ani czasu ani uwagi.

– Cholera, dać tu przecinek czy nie? Jaki to będzie słownik... – Severus podrapał się w głowę zamyślony i mruczał do siebie. – Weźmy słownik zasad pisowni – sięgnął po średniej grubości tom w pstrokatej okładce.

‟Przecinek stawiamy pomiędzy zdaniami złożonymi podrzędnie, czyli między zdaniem nadrzędnym i podrzędnym, w których jest spójnik.”
– Yyy... – ponownie podrapał się w głowę Severus. – To chyba nie to.
‟Przecinek stawiamy przed zdaniem nadrzędnym, a po zdaniu podrzędnym, kiedy część podrzędna ze spójnikiem albo zaimkiem rozpoczyna zdanie złożone.”
– Że co?! Co to jest za bełkot? – przerażony, zagłębiał się w lekturze z lekkim niepokojem.
‟Rozdzielamy przecinkami zdania współrzędne połączone następującymi spójnikami:
a) przeciwstawnymi: a, ale, lecz, jednak, jednakże, zaś, wszakże, owszem, natomiast, tylko, tylko że, jedynie, przecież, raczej, tymczasem, za to;
b) wynikowymi: więc, dlatego, toteż, to, zatem, wobec tego, skutkiem tego, wskutek tego;
c) synonimicznymi (wyjaśniającymi): czyli, to jest, to znaczy, innymi słowy.
– Ha! – wykrzyknął uradowany. – To chyba nie jest takie trudne. Przecinek przed ‟a”!

Szanowna panno Parkinson uważam iż stać panią na więcej, a to co zamieściła pani w tym wypracowaniu niewarte jest ani czasu ani uwagi.

‟Dwoma przecinkami oddzielamy zdanie podrzędne, które jest wplecione w część nadrzędną.”
– Znowu jakiś bełkot. Co to jest, na Merlina, zdanie podrzędne i nadrzędne! – Mistrz Eliksirów miał dość. Nad jednym komentarzem spędził, wertując słownik, całe pół godziny, choć normalnie zajmowało mu to pięć minut.
Zdenerwowany wyjął z szuflady pergamin i zaczął pisać.

Lucjuszu
Zawsze byłeś ode mnie lepszy w pisaniu wypracowań. Co byś powiedział na małą przysługę?
Mianowicie chodzi mi o zbetowanie moich komentarzy do wypracowań uczniów, w tym Twojego syna również.
Błagam Cię, zgódź się! Ta przeklęta McGonagall gotowa mi do pomocy dać, któregoś z tych świrniętych nauczycieli, jak np. Hagrid lub Trelawney. Albo jakiegoś ucznia.
Błagam ratuj przyjaciela w potrzebie,
Severus Snape

*

Severusie
Czyś Ty doszczętnie zgłupiał i poprawnie nie potrafisz stworzyć takich prostych zdań?! Nazywając się Mistrzem myślałem, że w innych dziedzinach jesteś przynajmniej adeptem. I wybacz mi, ale nie mam czasu, by przeglądać Twoje osobliwe formy znęcania się nad uczniami.
A, i moje wypracowania zawsze sprawdzał Zgredek, dlatego nigdy nie miałem błędów.
Lucjusz

PS. Skrzaty domowe są w tym najlepsze.


* Ten i pozostałe cytaty pochodzą z Wikipedi. O becie tłumaczenie własne.
Źródło: forum.mirriel.net/viewtopic.php?t=9190